30 januari 2014

Placemat borduren.






Vorige week ben ik er op mijn werk al mee begonnen met de bewoners in het verzorgingshuis. Het borduren van een placemat.
De placemats heb ik kant en klaar gekocht. (Action) Deze lijkt gemaakt van een stugge borduurstof. Daardoor kwam ik op het idee om ze met deze bloemetjes te borduren. Ik heb er geen patroon voor. Zelf heb ik het zo uit de losse pols erop geborduurd.

Voor bewoners heb ik de grassprietjes erop getekend met gekleurd schoolbordkrijt. Dit gaat er wel af tijdens het borduren, dus niet te ver in het voren teken. De grassprieten heb ik met grote steken erop genaaid. De bewoners maakten aanvankelijk veel kleinere steekjes. Ik merkte tijdens het werken dat ze af en toe wel wat moeite hadden om de naald en draad er doorheen te krijgen. En zeker als ze ook nog eens met kleine steekjes werken wordt het zwaar. We zijn begonnen met dunne wol gebruiken. Ik heb nu opnieuw splijtzijde gekocht zodat ze vanmiddag de bloemetjes met splijtzijde kunnen borduren. Het garen is dan dunner en kan er makkelijker doorheen. (Ik had al eens eerder splijtzijde gekocht voor mijn werk, maar is nergens weer te vinden.)

Het voorbeeld heb ik wel afgemaakt met wol.



Ik heb het idee gebruikt bij ouderen, maar denk dat het ook leuk kan voor kinderen. Bijvoorbeeld om er een moederdagcadeautje van te maken.

Veel plezier en succes!

3 opmerkingen:

  1. Erg leuk idee - ook niet zo'n mega-project - dus handig om eens snel tussendoor te doen. En vast ook heel leuk voor kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb juist bij de action splijtzijde gekocht, Helaas kon je alleen zakjes met 10 verschillende kleuren kopen, zakjes met verschillende kleurstellingen.

    BeantwoordenVerwijderen