07 augustus 2016

Mierenbestrijding

We hebben af en toe mieren in de tuin. Vlak bij de achterdeur. We willen ze niet binnen hebben en we willen niet dat ze onder de drempel bij de deur hun gangen graven. Dat verzwakt de hele boel. Dan ontstaan er holtes onder de drempel en kan de drempel verzakken. Of gaan barsten.

Hadden ze nou verder achter in de tuin gezeten, onder de struiken of  zo, dan mochten ze er gerust blijven. Nu niet. Dus willen we die mieren bestrijden.
Dat kun je op verschillende manieren: Gif strooien, mierenlokdoosjes plaatsen, kokend water.  Gif of millieutechnisch heel verantwoord, maar diervriendelijk is het nooit. In de beleving voor mijzelf zit er wel een heel verschil in, merk ik.
Het plaatsen van een mierenlokdoosje voelt heel anders aan dan het gieten van kokend water. Kokend water is goed voor het millieu want je gebruikt geen gif.
Maar wat voelt het fout om kokend water in de nestingangen te gieten! Voel me dan echt een dierenbeul. Met mierenlokdoosjes of poeder strooien voel ik dat niet. Terwijl de mieren er net zo en misschien wel vervelender dood aan gaan. Gek he? Heb jij dat ook?

Ik heb wel eens iets gehoord over kaneel strooien, stuivers neerleggen, maar ik heb niet de indruk dat dit werkt.
Hoe bestrijd jij je mieren?


4 opmerkingen:

  1. Strooien met baking soda of talkpoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://www.duurzaamthuis.nl/mieren-bestrijden-een-geduchte-tegenstander

    vr.gr. Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Restjes verschraald bier helpen tegen bier. Dat weet ik. Maar HOE? Dat weet ik weer niet. Wij hadden er zoveel dat we mierenlokdoosjes gekocht hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van die stuivers heb ik ook gehoord! Op dit moment heb ik gelukkig geen mieren. FF afkloppen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen