17 december 2017

De zorgverzekering, snap jij het nog?

Iedereen kan en mag besluiten om zijn zorgverzekering volgend jaar te veranderen. Veranderen van pakket of veranderen van maatschappij.

Wij zijn ook een beetje aan het kijken en twijfelen nog.
Laten we het zo als het is? Nemen we wel of geen vrijwillig eigen risico? Of nemen we een hogere aanvullende verzekering? Hoger omdat we volgend jaar andere brillen moeten?

Nu zitten de brillen niet in het aanvullende pakket. Ik heb gelezen dat bij een hoger pakket, we dan volgend jaar een gratis bril kunnen krijgen uit het basisassortiment. Ook met varifocus glazen. Maar dat zullen ook basis varifocus glazen zijn denk ik? En dat varifocus heb je ook in verschillende kwaliteiten. Wij hebben nu ook een betere kwaliteit varifocus. Hoe zou het dan zijn als we die glazen weer willen?
Die hogere verzekering kost ons een tientje per maand per persoon meer, dus 120,- per jaar. Halen we dit er uit met die bril en iets hogere vergoeding voor steunzolen? Of zijn we dan toch oververzekerd? Veel Nederlanders schijnen oververzekerd te zijn voor de zorgverzekering.

Het blijft allemaal koffiedik kijken met die zorgverzekeringen.

Dit jaar had ik een vrijwillig eigen risico van 300,-  bovenop de verplichte eigen bijdrage. Ik heb normaliter geen zorgkosten. Ook manlief komt niet meer aan zijn verplichte eigen bijdrage. Hij maakt dus nu ook minder op dan die 385,-.  Al heeft hij de laatste 2 maanden wel meer medicijnen gekregen. Dan nog verwacht ik niet dat hij het volgend jaar aan medicijnen op maakt.
Vorige week ben ik naar de huisarts geweest met een onderzoeksvraag. Ik ben doorverwezen. Ik heb toen getwijfeld of ik er mee zou wachten tot volgend jaar of juist nu al zou gaan. Ik redeneerde dat als ik nu zou gaan, en de uitslag wat minder gunstig uitpakt, ik de vrijwillige bijdrage dan zou kunnen schrappen voor 2018.

Blijkt het ook andersom te kunnen werken. Die onderzoeken zijn dus dit jaar aangevraagd en gaan dus op rekening van dit jaar.....:(
En er zijn dure onderzoeken aangevraagd... Heb n afspraak staan voor een echo en een CT scan.
Ze willen (op mijn verzoek) eens gaan kijken in hoeverre die hartoperatie die ik als kind had geen nadelige gevolgen kan opleveren op hogere leeftijd. Huisarts dacht van niet, maar er zijn inmiddels onderzoeken die ook anders uitwijzen. Ook bij relatief kleine ingrepen. Daarnaast willen ze kijken of er geen erfelijkheid is voor een verwijdde aorta. Het schijnt in mijn familie meer voor te komen.
Die onderzoeken gaan me nu mijn verplichte èn vrijwillige bijdrage kosten van 2017. De uitslag krijg ik pas half januari 2018. En dan kan er dus helemaal niets aan de hand zijn! Daar hoop en vertrouw ik op, maar nu weet ik niet goed wat te doen met de zorgverzekering voor volgend jaar.
Een beetje rekenen leert me wel dat door een hogere vrijwillige bijdrage van 300,- mij 12 x 9,- = 108,- premiekorting oplevert. Dus ook als ik 'm opmaak, kost het me geen 300,-, maar 192,-. Dat voelt dan toch weer anders.

Ben jij er al uit met je zorgverzekering? Zo hoorde ik deze week dat het maar zo kan zijn dat de ene zorgverzekeraar jouw pillen wel vergoed, en de andere juist weer niet. Iedere zorgverzekeraar heeft zijn eigen lijst met medicijnen die hij wel of niet vergoed.
Waar let jij op bij je keuze? Hoe maak jij je keuze? Kies je bewust, of laat je het zo doorlopen zoals je zorgverzekeraar het aanbiedt? Weet dat er dan toch ook dingen kunnen veranderen. Elk jaar veranderen er dingen. Er komen vergoedingen bij, er gaan er van af, of worden anders.

En wij particulieren moeten dit allemaal snappen en zelf uitzoeken....

5 opmerkingen:

  1. Ja, dat is wel een puntje van aandacht hoor, in welk jaar kosten vallen. Ik had in december 2016 alleen maar een bericht gekregen dat ik in het voorjaar van 2017 een oproep kon verwachten i.v.m. wachtlijst, wordt de hele behandeling toch naar 2016 geschoven. En moest ik de rekeningen inleveren bij mijn vorige zorgverzekeraar (ben voor het jaar 2017 overgestapt). En ook de basisverzekering is NIET gelijk, ook al wordt verteld van wel. Mijn man kreeg bij onze vorige verzekeraar alleen vergoed wat gemiddeld een bepaald artsenbezoek kost, nu krijgt het volledig vergoed, allebei vanuit de basisverzekering!
    Succes met je keuze. Wij zijn overgestapt van Zilveren Kruis naar Anderzorg en zijn zeer tevreden. Goedkoper maar veel betere vergoedingen, goede bereikbaar van klantenservice enz.
    Als je via deze link een verzekering afsluit bij Anderzorg, krijg je 40 euro korting: https://mgmco.nl/zokyse/pp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja omdat het allemaal goedkoper en ms wel beter kan heb ik op diverse vergelijkingssites gezocht naar een andere zorgverzekering. Om een lang verhaal kort te maken; ik stap niet over. Het was allemaal duurder en/of minder verzekerd. Ik blijf dus zitten waar ik nu zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind zorgverzekeringen ook niet eenvoudig. Vooral niet omdat je vaak appels met peren zit te vergelijken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook aan het puzzelen geweest maar kom tot de conclusie dat ik beter kan blijven waar ik nu zit, ik moet 2x per maand naar de Fysio en daar kom ik niet vanaf dus zowiezo aanvullende verzekering, daarnaast moet ik dit jaar nieuwe leesbril als je trouwens een duurdere bril kiest dan je zorg betaald mag je het restant gewoon bijleggen.. dus je kunt dan toch je eigen keus nemen.
    Mijn eigen risico is er meestal rond maart/april al door heen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fysio zit in de basis als het als chronisch behandeld moet worden. Dat is vlgs mij na 21 behandelingen.

      Verwijderen