22 mei 2018

Nieuwe digipas nodig? Dacht het niet!

Als we een emailtje krijgen die we niet helemaal vertrouwen zijn er enkele dingen die je kunt doen;
- gelijk half- of nietgelezen weggooien. In elk geval NERGENS OP KLIKKEN!
- de afzender bellen of het klopt.

Dat heb ik dus net gedaan. De afzender bellen.
De email is afkomstig van de S....N...S    bank. (Ik hoop dat ik door de puntjes geen zoekmachine acitiveer. Ik zie dit trucje wel eens bij andere bloggers staan. Pas ik voor de zekerheid nu ook maar even toe)

Van die bank kreeg ik een email die toch terechtkwam in mijn spambox. Dan word ik al alerter.
Maar;
- Mijn naam stond bovenaan de mail! En die is niet herleidbaar uit dit mailadres.
- De afzender was gewoon de naam van de bank.nl!

Onderaan de mail stond gewoon het telefoonnummer van de klantenservice van de bank. Die heb ik gebeld. Na controle van het nummer natuurlijk op de site van de bank.
Er blijkt geen mail vanuit de bank verzonden te zijn! Hij vind het ook niet prettig dat de mail gewoon eindigt op bank.nl. Dan is er waarschijnlijk iets gehackt!
Op zijn verzoek  heb ik de mail doorgestuurd naar de bank met kort wat gegevens uit ons gesprek. In die mail heb ik aangegeven dat als er toch digipassen blijken te veranderen, ze mij dit per post moeten laten weten.

Inmiddels weet ik dat de tekst bijna identiek is aan een phishingmail van dezelfde bank uit 2016. Maar ja, toen had ik die bankpas nog niet.

We moeten dus met zijn allen heel alert blijven.
Op de site van www.virusalert.nl  kun je vaak al heel veel informatie vinden over virussen, hacks en over waarschuwingen die vaak ook nep blijken te zijn. Al heb ik vandaag nog geen melding voorbij zien komen van deze bank. Die komt misschien nog.

3 opmerkingen:

  1. O echt hè! We moeten alert zijn. Ik roep meestal mijn zoon erbij en die ziet zo aan het adres of het spam is of andere sores. Wees voorzichtig!

    Aritha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je op de afzender gaat staan kun je zien vanaf welk emailadres het is verzonden, daar zie je vaak al aan dat het spam is. Maar goed dat je er achteraan belde, want anders zou de bank er niet van geweten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zien er zo vreselijk echt uit dat je denkt dat het van je bank komt. Ik heb ook eens mijn bank gebeld en te horen gekregen dat het fishing mail was.
    Leuke blog, ik ga je volgen.
    groetjes,Loes

    BeantwoordenVerwijderen